Lägerdagboken 2014

Måndag 30 juni

Nu är årets seglarläger på Lilla Skratten igång!

Halv 10 kom taxibåten stävande mot bryggan med 30-talet förväntansfulla barn ombord. Vi började med samling på Helikopterberget där barnen hälsades välkomna och ledarna presenterades. Därefter intogs ön och piratflaggorna hissades.

När ön var intagen så var det dags för namnlek och fallskärmen.

När det var klart delades barnen upp i sina grupper, Brons Ny, Brons Fortsättning, Silver Ny och Fortsättning, Guld och Platina.

Efter lunch gicks båtar igenom och det seglades på vattnet.

Innan middag kördes Skratten Runt.

Dagen avslutades med lägereld, bok och pinnbröd.

Dagboken som Platina-gruppen skrivit.

Idag kom vi till Lilla Skratten och vi började direkt rigga Minitolvorna tillsammans, det tog väldigt lång tid så det var gott med lunch, hamburgare. Alla vi, Mickis, Felicia, Elsa och lite Oscar, hjälpte alla mindre barn att rigga ner sina båtar.

Sedan var det Skratten Runt, jag, Elsa, seglade i en Triss med Mickis och Oscar. Vi vann! De andra körde i Minitolvorna och Felica vann där men med knappt avstånd från Frederick. Sedan hjälpte vi till att ta ner segel igen. 🙂

Vi hade även några samarbetsövningar på eftermiddagen. Det gick ganska dåligt för min grupp 🙁 men för de andra gick det lite bättre, troligtvis.)

På lägerelden läste Sofia en Nelly Rap- bok och vi åt pinnbröd och allt sånt där som man gör på lägerelden.

Innan elden hade vi “allsång” i tältet, alla utom Oscar gjorde en fin insats på Bohemian Rhapsody, han ville bara lyssna på Marcooliolåtar, vilket vi också gjorde för att göra honom glad. Vi märkte/kom fram till att Elsa och Mickis hade samma awesome barndom 🙂 🙂

Det var våran första dag på Skratten

Tisdag 1 juli

Guldgruppens dagbok

På morgonen lyssnade vi på väderrapporten, men tyvärr blåste det inte mycket. På förmiddagen tränade vi starter med Platinagruppen. Vi seglade Flippper och dom seglade Mini12a och Triss. Det gick inte så bra för Trissen. Den första starten gick väldigt bra för båda men sedan försvann vinden. Vi guppade fram fast vi tog oss in utan bogseringsbåt, det gjorde inte Platina. August och Frida seglade den röda Flippern och dom vann två race. Sara och David seglade den vita och vann ett race.

Till lunch fick vi köttbullar.

Vi seglade mer efter lunch med Platina. Sedan åt vi mellis och efter det seglade vi Skratten Runt. Det blåste ingenting och regnade, dålig kombo. Efter middagen bastade och badade vi. Det var väldigt kallt! Efter det var det lägereld och sedan var det dags att sova.

//Sara, Frida, David och August

Onsdag 2 juli

Silver Fortsättning och Silver Ny skriver tillsammans.

Idag är det onsdag. Efter frukost riggade vi IF:en. Det var jätteroligt. Vi skulle precis åka ut, men då kom Sjöräddningen. Alla på Skratten fick gå på om de ville.

Efter det åkte vi ut med IF:en.

Lunchen är lika god som vanligt. Efter lunchen började det regna och blixtra. Då tränade vi på knopar. Efter det körde vi Tetran Runt istället för Skratten runt.

/Ella

Torsdag 3 juli

Idag har vi återupptagit en tradition. Vi har seglat mot TBK. Senast kappseglingen ägde rum vann de och tog med sig pokalen i form av en fender till sig. Idag tog vi tillbaka den!!!

En av våra båtar kapsejsade men Axel i Platina välte upp Trissen helt själv! Vi vann överlägset med två Trissar fast deras hade bättre SRS-tal!!!

Arvid har tappat bort sin vattenflaska och den är inte i tältet TAM TAM TAM

Rebecca åkte Askeladd, Lukas segla Triss, Arvid segla Triss Axel med och Marcus segla Triss. Vi badade och bastade. Först tjejerna och sen killarna.

Axel Rebecca Marcus Lukas Arvid

Fredag 4 juli

Under dagen seglades det och uppkörningar gjordes.

Bland annat ska man kunna vända runt en Optimist.

Lördag 5 juli

Den stora Avslutningsdagen är här. Alla packar och städar tält. Nu är det dags!

Strax efter nio på morgonen riggas alla båtar av besättningarna och man lägger ut från bryggorna för att ladda upp inför starten på Lilla Skratten Runt. Taxibåten stävar in mot bryggan  för att släppa av förväntansfulla föräldrar, mor- och far-föräldrar, vänner och bekanta.

Alla samlas på Helikopterberget för att hälsas välkomna och se den spännande starten av Lilla Skratten Runt.

När kappseglingen är över och alla båtar lagt till och har alla segel beslagna så dras repet och det stora kramkalaset börjar. 🙂

Sen serveras korv och bröd och fika till alla samtidigt som ön visas för besökarna.

Avslutning med diplomutdelning och tack till alla föräldrar som lånar ut sina barn till oss i en vecka för att de ska få lära sig segla och ta hand om varandra.