Lägerdagboken 2013

Lördag 6 juli

I dag är det avslutning med regatta, Skratten Runt, när alla föräldrar kommit till ön. Alla barn är i sina båtar och förbereder sig inför starten av kappseglingen.

Vinden är frisk NV och solen strålar från en blå himmel. När starten har gått så avtar vinden något men genom sundet mellan stora och lilla Skratten går det med en väldig fart. Målgången blev rafflande, och när alla gått i mål seglar alla in till bryggan och gör iordning båtarna innan det stora kramkalaset med föräldrar börjar. Undrar om det är barnen eller föräldrarna som längtat mest? Nu visas föräldrarna runt på ön, det blir korv och fika och efter det blir det diplom-, märkes- och utmärkelse-utdelning på ängen.

Optimisten i år gick till Sara Tegström.

Lägret avslutas med att sjörövarflaggen halas och ön lämnas tillbaka till övriga medlemmar och gruppfoto.

2013 års läger är slut och vi kan åter konstatera att det är bästa lägret någonsin. 🙂

Ledarna

Fredag 5 juli

T-dagens dagbok har Brons Ny (B1 & B2) skrivit.

I dag är det T-dag. På T-dagen börjar alla måltider på T förutom frukost. Tortellini, Tårta och Tacos. Vi har gjort samarbetsövningar då vi knöt knopar tillsammans utan att släppa repet. Vi lekte också ninja. Vi har seglat Optimist och Askeladd. Snart ska vi segla Skratten Runt. Sen ska vi packa. Snart är lägret slut och det är bajs!

Zoe, Wilda, Oscar, Erik, Zeb, Lisa, Anton, Ellen, Jennifer, Emil.

Ledare:  Simon, Hanna, Bibbi, Ludde, Philippa, David.

De som ska ta sina märken, brons, silver och guld seglar upp för sina ledare. Alla klarar uppkörningen och dagen flyter på som vanligt med Skratten Runt.

Platinagänget kommer tillbaka efter fem dagars segling i skärgården.

T-dagens Tårta

Kappseglingsledarna går igenom startproceduren inför Skratten Runt.

Besättningarna förbereder båtarna.

Packning i ett av tälten.

Kappseglingskommittén vid sista lägerelden.

Sofia läser boken “Pojken som svävar” som som hon gjort hela lägret vid lägerelden.

Vassbåtsflottan är klar att sjösättas.

Torsdag 4 juli

Dagens författare i dagboken är Brons Fortsättning.

Idag så brände sig Axel och Lukas. Lukas brände sig på te-vatten och Axel på en kopp. (Arvid förstår inte det) (Axel)

Det var en väldigt bra dag för att gå och segla så att vi rigga Optimisterna och och det var första dan som vi inte behövde solkräm. (Arvid)

Det var en bra dag förutom att jag hittade 2 fästingar varav en fanns i örat! Vi hittade även glittriga stenar. (Lukas)

Idag var det korvstroganof-torsdag. (Markus)

Vi körde Skrattten Runt och första varvet kom jag på fjärde plats ochh andra varvet kom jag på andra plats. Vi fick inga filidutter Axel här och nu är jag i direkt behov av socker NUUUUU!

Ledare: Oskar/OP Jonas elever: Arvid, Axel, Lukasoch Markus.

Efter att Guldgruppen riggat flipprarna så gav dom sig ut på fjärden och övade starter på förmiddagen och hade teori.

De andra grupperna seglade Triss och Askeladd.

Det gjordes vassbåtar

Skratten Runt kördes i lätt vind, två race kördes. tre klasser startade Askeladd, Triss och Flipper.

Kampen var hård mellan Askeladdarna.

När alla båtar gått i mål och tagits om hand så gick kappseglingsledningen igenom vad som hänt på banan, bl.a. förklardes vad som hänt i en styrbord – babords situation och vad man ska göra i en sån situation.

Dagen avslutades med lägereld.

Där mössan går runt och man får berätta lite kort om sin dag.

Onsdag 3 juli

Silver Fortsättning har skrivit i dagboken idag.

Blev väckta kl. 8. Åt en rejäl frukost. Sedan segling fram till lunch. Under passet övade vi acceleration, start och tilläggning.

Maten var såklart jättegod. Efter det åkte vi till badberget, åt glass och solade. Sedan åkte vi tillbaks till Skratten för att segla Skrattten Runt som var kul, men jobbigt efter två varv. Jag vann 🙂 (David). Jag kom sist 🙁 (August). Middagen var god med överkokt pasta (middagen blev försenad p.g.a. kappseglingen red. anm.). Sen blev det vattenlekar 🙂 . Dock lekte vi inte så mycket i vattnet. Satt bredvid och byggde vassbåtar. Efter det hade vi en mysig lägereld med pinnbröd. Fick perfekt pinnbröd 🙂 (August). Jag brände mitt 🙁 (David)

Vid pennan August – David

Vid morgonsamlingen går vi igenom dagens väder och vad som kommer att hända på dagen.

Det övas på att ösa vattenfylld båt, Silver Ny körde teori på Helikopterberget där man gick igenom väjningsregler, segelsätt, tilläggningar med mera.

Efter lunchen packades båtarna med badkläder, handdukar och mellis och hela lägret drog ut på eskader mot Badberget där det blev bad från berget. Glassbåten dök upp fullastad med glassbåtar som blev uppätna i solen.

Vägen tillbaka till Lilla Skratten gick genom vassen i kanalen mellan öarna. Väl framme vid Lilla Skratten samlades båtarna till start inför Skratten Runt.

Dagen fortsatte med vattenlek, ringåkning och kneeboard med taggade förare.

Dagen avslutades med lägereld med prisutdelning för Skratten Runt och guldkottar som vanligt. Idag blev det pinnbröd :-).

GOTT!!!

Tisdag 2 juli

Idag skriver Silver Ny gruppen i dagboken.

Max:

Det roligaste på dagen var kiosk och bastu fast det var iskallt, verkligen iskallt. Det kändes som nålar. Men sen fick vi fillidutter och det är alltid gott.

Alex:

Maten var jättegod och vi gjorde en massa roliga saker och sen precis som Max sa badade vi och det var iskallt. Men det var skönt när vi gick in i bastun. Och sen fick vi kiosk.

Ella:

Det var jättegod mat. Vi bastade och hade Kiosk. Det var den bästa av de dagar som gått. Silver ny åkte mest Triss. Skratten runt var roligast.

Jacob:

På tisdag var det en kul dag, med bastu, bada och godis. Jag älskar maten på seglarlägret. Jag kommer inte på något mer nu.

Ledare: Aida & Oskar

Idag har Brons Ny riggat och seglat optimistjolle för första gången.

Efter seglingen så går dom igenom seglingen och lite teori.

Skratten Runt  gick av stapeln idag också. Besättningarna i båtarna mixade från alla grupper.

När kappsegling är klar och alla båtarna lagt till görs båtarna i ordning och  kappseglingsledarna går igenom kappseglingen.

Måndag 1 juli

Nu börjar lägret, taxibåten lägger till vid Lilla Skratten och barnen strömmar ut på bryggan och upp på land där de blir välkomnade.

Efter det intas ön och piratflaggorna hissas så att alla vet att här är det seglarläger. När ön är intagen så lekte vi fallskärmsleken för att lära oss alla namn.

I år börjar Guldgruppen att skriva dagboken.

Hej!

Taxibåten kom fram kl. 9:30. Det var kul att komma fram. Vi intog ön genom att hissa upp piratflaggorna. Sen lekte vi fallskärmslekarna. Efter att vi hade fikat och packat upp våra väskor gick alla till sina grupper. Där satt vi på ljugarbänken tills det blev lunch. Vii åt hamburgare och det var gott! Sen seglade vi flipper, Sara och Frida seglade det för första gången. Det var kallt och vi kapsejsade två gånger och rodret åkte av.

Efte det var det mellis och det blev fruktsallad med vaniljsås. Efter mellis var det Skratten Runt, det var synd att vi inte fick segla flipper 🙁 snyft!!! Sen var det middag, sammarbetsövningar och lägereld. Det blev Saras kycklinggryta  till middag och maten var jättegod!!!!

Harlad Sara Frida

Ledare: Andreas o Malin

I år seglar Platinagruppen, de äldsta, iväg i en RJ85 och en IF. Första dagen planerar de rutt och mat och packar in i båtarna. Efter lunch vinkar vi av dom när de far ut på äventyr.

Silvergrupperna går igenom och riggar sina Trissjollar och ger sig ut på böljan den blå. Det är bra vind och det går undan.

Bronsgrupperna hade teori och var ute och seglade Askeladd.

Efter den goda middagen så blev det sammarbetsövningar, bl.a. spindelnät.

Dagen avslutades vid lägerelden.