Lägerdagboken 2012

Lördag 7 juli

Avslutningsdagen, det sista ska packas ner i väskan, tälten tömmas och båtarna ska riggas för sista gången. När lägerbarnens familjer kommer ut till Lilla Skratten är alla barn ute på vattnet och gör sig klara för starten av lägrets sista Skratten Runt. Föräldrar och syskon samlas på Helikopterberget för att se den spännande starten.

När alla gått i mål och båtarna är i hamn får föräldrarna äntligen träffa sina barn. Det stora kramkalaset börjar.

Köket serverade grillad korv, kaffe, saft och bullar.

När alla minglat klart så var det dags för den traditionella avslutningen på ängen. Där delades diplom, märken och utmärkelser ut. Årets Optimist tilldelades Oscar.

Brons Ny

Brons Fortsättning

Silver

Guld

Platina

Årets Optimist

Hej då, vi ses nästa år!

Fredag 6 juli

Idag är det Brons ny gruppen som berättar om dagen.

Dennis hotdog kom och väkte oss hela vekan. Efter det så gick vi upp och åt frukost. Vi hoppade över seglingen i morse för att det blåste för mycket. Istället lärde vi oss knopar och pysslade i Optimistboken sen åt vi lunch. Sen segla vi ett tag . Nu ska vi äta melis.Jag skriver inte mer.

Helsningar Bronsgruppen ny

Arvid, Axel XD, Markus, Lukas

Idag är T-dagen: Tortelini, Tårta och Tacos.

Näst sista dagen på lägret. Idag har det varit febril verksamhet på ön och på vattnet. Det har övats på knopar, regler, båtdelarnas namn, kryss. läns och halvvind. Det har varit uppkörning för märken, brons, silver och guld, på eftermiddagen.

Vi har fått se Platinagruppen träna på starter med en timing som är toppen. Guldgruppen har lagt till en ny dimension till seglingen när de seglade synkroniserat det vill säga att de utförde samma manöver på kommando. Det såg helt underbart ut när  Guldgruppen i sju Optimister seglar på led, gör slag och gippar samtidigt.

Vi hade två spännande Skratten Runt idag med fina och väl tajmade starter av alla båtar. Det är kul att se med vilken inlevelse och iver barn och ungdomar har när de ger sig ut i båtarna. Samarbete och kamratskapen genomsyrar ön. De stora hjälper och visare de mindre och visar vad de ska göra när de seglar tillsammans.

Dagen avslutades med lägereld som vanligt, med mössan som går runt och alla får berätta lite om sin dag efter att elden har tänts.

Hela veckan har Ludde kört discotandborstning med Bronsgänget.

Imorgon är det avslutning med Skratten Runt med åskådare, föräldrar och anhöriga, som är hjärtligt välkomna ut till vår ö.

Torsdag 5 juli

Idag skriver skriver Brons forsättning i dagboken.

Gud det var inte mycket vind i alla fall vad jag vet för jag var borta halva dan men det var kul att segla Skratten Runt igen fast min båt förlora men ja hoppas att resten av dan var bättre.

Idag hade jag kul fast sen fick jag ont i halsen fast förut när jag inte hade ont i halsen. Jag kan äntligen rigga en Optimist och ta delarna och sånt Lol!XD

Jag tycker att det var kul att segla Optimist och äntligen tagit mat och godis (wow vilken dag.)

Max, Alexander, Ella och Jacob! XD

Idag har det varit segling och motorbåtsövningar på vattnet. Köket har jobbat på som vanligt, fullt ös från morgon till kväll och serverat oss god mat vilket de har gjort hela veckan och kommer att göra resten av veckan.

Torsdagen är utflyktsdagen så det bar iväg till Badberget i Trissar, 2.4:or och Flipprar. När vi kom fram och lagt till alla båtar så var det dags för bad, saft och hembakade bullar och så kom glassbåten 🙂

När vi kom tillbaka till Lilla Skratten var det dags för Skratten Runt och middag. Vi fick en överraskning av Fiona som bjöd lägret på svenska jordgubbar till efterrätt. Det var GOTT och uppskattades av alla. tack Fiona.

Innan kvällen var slut så var det kiosk och bastu innan lägerelden avslutade dagen.

God natt!

Onsdag 4 juli

Idag har Silvergruppen skrivit i dagboken.

Idag var det bättre vind och lättare att segla . Jonas och Martin terroriserade Helge (igen) och vi  fick plocka upp honom i Trissjollar. Vi tvättade Helge med tvål och vatten. Nu är han ren.

Vi har ätit mos och druckit saft. Sjöräddningen kom och visade sina båtar. De hette Björn, Rikard, Henrik och något annat. Sen blev det Skratten Runt. Tor åkte i en Optimist och kom näst sist (innan undertecknat). David förstörde öronen och August brände sönder knät. Nu ska vi åka vattenskidor.

Hej då!

August, Frida, David och Joel

Idag har det en härlig dag med massor av segling. Platinagruppen seglade ut på en Elfström 717 och kom tillbaka med stora leenden.

Sjöräddningssällskapet, SSRS, kom på besök och visade upp två av sina båtar och berättade om sin verksamhet. innan de for ut på nya uppdrag så visade de upp sin manöverfärdigheter med sina båtar. När det var klart så passade de på att öva att manövrera nära och sakta vid  våra rundningsmärken.

Vi tackar Befälhavare och besättningar på SSRS stationen RS Stockholm, Brygga Slussen och Brygga Österskär,  för uppvisningen.

När SSRS åkte så var det dags för Skratten Runt, god mat och vattenlekar, vattenskidor, wakeboard, och ring. Platinagruppen passade på att segla Flipper och Guldgrabbarna tog tillfället i akt att prova segla 2.4.

Dagen avslutades i lägereldens sken.

Tisdag 3 juli

Dagens dagboksinlägg kommer från Guldgruppen.

Idag seglade vi Flipper, det var jättekul, men det blåste väldigt lite. Det var kul när Oscar och Frederick räddade Helge (fendervarianten) baklänges och slutade inte att backa tills dom kom till hamnen.

Det blev köttbullar, potatis och brunsås till lunch det var fett gott. Vi seglade Skratten runt, alla i Guld seglade Flipper utom Harald som skeppade en Triss. Felicia och Oscar hade lite TUR och vann i Flipperklassen. (och över alla andra kanske)

På tisdagar är det kiosk/godis kväll och bastu. Felicia och Mikaela tyckte att vattnet var skitkallt. Det var det inte, det var chill. Mathias lyckades inte tända eld vid lägerelden vilket gör att det snarare blev ett lägermöte än en lägereld, det var första gången någonsin (som jag varit med) Jag, Elsa, fick mitt pris ett år försent men bättre sent än aldrig.

Skrivet av: Elsa, Mikaela, Harald, Felicia, Oscar, Frederick och Axel

Idag hade bronsgrupperna sitt första segelpass. De togs sig fram fint på halvvindsbanan i den svaga vinden.

Brons fortsättning övade på att kapsejsa och vända tillbaka Optimisten.

Silver seglade kryss/läns-bana och övade starter. Platina gruppen fick vikter till den tredje 2.4:an hämtade så att de kunde sjösätta och rigga den. Nu kan alla tre Platinatjejer segla och race:a mot varandra på banan.

Seglingsdagen avslutades med Skratten Runt. Det börjar med Skepparmöte, genomgång av startprocedur och bana.

Dagen avslutades i vanlig ordning men samling runt lägerelden där Årets Optimist för 2011 delades ut. Årets Optimist delas ut till den deltagare som utmärkt sig både i segling och kamratskap under hela veckan.

Guldkottar delas ut varje dag till den/de som gjort något bra under dagen, t.ex. som den här besättningen som blev sena över startlinjen men kämpade på och gav inte upp utan  lyckades segla ikapp de framförvarande båtarna och även ta sig förbi.

Måndag 2 juli

Nu är lägret äntligen igång. Alla barnen har kommit ut till Lilla Skratten. Efter välkomnande lekte vi den traditionella fallskärmsleken.

I år kommer varje grupp skriva i dagboken om dagens händelser. Det börjar med Platinagruppen.

Hej lägret!

Det är bara tre tjejer i år i Platina. Jag, Sofia och Philippa. Det är Malin som skriver. Vi har Mathias och Andreas som ledare Dom är phett gangster. Det tog ett tag för oss att komma ut imorse . Vi hade mycket att göra med att rigga mini-12:orna.

Men efter mellis, chokladpudding och banan, så kom vi äntligen ut och seglade. Philippa och Sofia seglade först och Malin åkte motorbåt. Sofias båt hade väldigt många problem. Först åkte ena pedalen av och sen gick alla fall sönder. Philippa seglade jättefint men alla ville seglade Flipper idag för det blåste jättemycket.

Malin lyckades dra sönder pumpen när hon seglade och sen seglade hon åt fel håll på startlinjen. Sen hade vi teambuilding.

Ingen av oss vann, Team Bäst vann, men Malin hade jättekul i hennes grupp och det var jättebra teamwork överallt.

Andreas och Mathias är bra!

Bronsgrupperna har haft övningar på land eftersom det blåste hårt.

Silvergruppen hade också teori på land och seglade sen Triss som de klarde av galalt i den starka vinden.

Guldgruppen seglade Flipper. Den roligaste båten att segla i dagens starka vind. Alla fick prova på att kappsejsa och lyckades vända tillbaka dem på rätt köl igen.

Dagen avslutades som vanligt med pinnbröd runt lägerelden.

Måndag 2 juli

Hej lägret!

Vi saknar Rasmus och Amanda Men Rasmus mycket och hans fluffiga balsamhår med schtek-flytväst. Andreas och Mathias är bra!

Bronsgrupperna har haft övningar på land eftersom det blåste hårt.

Dagen avslutades som vanligt med pinnbröd runt lägerelden.